Peter Larsen: Filmmusikk. Historie, analyse, teori, 2. utgave, Oslo: Universitetsforlaget, 2013.
     
 

Peter Larsen: Ibsen og fotografene. 1800-tallets visuelle kultur. Universitetsforlaget, 2013.

«Dette er eit nytt og spennande bidrag til Ibsen-litteraturen og til fotografiets kulturhistorie. Larsen følgjer det fotografiske Ibsen-portrettet frå byrjing til slutt og gir oss på same tid ei innføring i 1800-talets visuelle kultur. Framstillinga byggjer på eit imponerande empirisk arbeid, kopla med analytisk skarpsyn og teoretisk utsyn. Det heile er fletta saman i ein velkomponert, velskriven og lett tilgjengeleg sakprosa» (Narve Fulsås, professor, Universitetet i Tromsø).

     
  The Idea of the Public Sphere: A Reader, edited by Jostein Gripsrud, Hallvard Moe, Anders Molander, and Graham Murdock in collaboration with Martin Eide, Karl Knapskog, Leif Johan Larsen, Leif Ove Larsen, Peter Larsen, Plymouth: Lexington Books, 2010
   

 

 

Peter Larsen: 电影音 , Shandong, China: Shandong Pictorial Publishing House, 2009

  • Kinesisk oversettelse av Peter Larsen: Film Music, London: Reaktion Books, 2007
  • 电影与音乐是有机的整体,像弗里茨·朗的《大都会》、迈克·尼科尔斯的《毕业生》等都是因为片中精彩的电影音乐而为大家所熟知。但是到底什么是电影音乐呢?音乐是电影的附属,还是电影是对音乐的一种解释,抑或是两者密不可分?

    在《电影音乐》一书中,作者追溯了电影音乐的历史,探讨了电影音乐的叙事、美学和心理功能等关键问题。为了探究电影和音乐之间的复杂关系,作者重点深入地分析了几部经典电影,如霍华德·霍克斯的电影《夜长梦多》(1946)、阿尔弗雷德·希区柯克《西北偏北》(1959)以及后来风靡一时、影响极大的几部影片,如《星球大战》(1977)和《银翼杀手》(1982)等。

    作者精辟地阐释了音乐在电影中所起的作用,并且对电影本身也不时有全新的解读,令人耳目一新。

    此书是电影、音乐和文艺类专业的学生必读书籍,并且同样适合电影和流行音乐爱好者。
     
  Peter Larsen og Sigrid Lien: Kunsten å lese bilder, Oslo: Spartacus, 2008

  • Mange ganger står man overfor et bilde og føler at "det er noe med det" . Men hva er det? Boken tar for seg en mengde forskjellige bildeuttrykk fra altertavle og kunstmaleri til platecover og pressefoto.

  • En sprudlende innføring i bildeanalyse gjennom 100 bilder fra bildehistorien og superkorte analyser av dem. Alle bildene er gjengitt i farger på helsider, og ved siden av å være en innføring i kunsten å lese bilder, er boken et fabelaktig dokument over bildenes historie fra 1350 til vår tid. Bildeutvalget spenner fra det som regnes som de første moderne bildene til dagens mms-bilder. Det er malerier, fotografier, tegninger og grafiske trykk. Altertavler, platecovere, kart og ID-bilder. Boka gir et fabelaktig riss av bildehistorien fra renessansen frem til våre dagers altomfattende visuelle kultur.

    Noen ganger fester vi oss spesielt ved enkelte bilder. Men hvorfor er det slik? Sigrid Lien og Peter Larsen presenterer 100 bilder som har fått dem til å stille seg nettopp dette spørsmålet. De ser på motivene, materialvalget og teknikkene som er brukt. De forteller historiene bak bildene og får oss til å se detaljer i kjente bilder som vi aldri før har lagt merke til.

     
  Peter Larsen (red.): Medievitenskap, bind 2: Medier - tekstteori og tekstanalyse, 2. utgave, Bergen: Fagbokforlaget, 2008
     

 

Peter Larsen: Film Music, London: Reaktion Books, 2007

  • Film and music belong together; classics like Fritz Lang’s Metropolis (1927) and Mike Nichols’ The Graduate (1967) are renowned for their brilliant soundtracks. But what exactly is ‘film music?’ Does music act as an accompaniment to the ‘film’, or is film an illustration of the music, or are the two inseparable?

    In Film Music Peter Larsen traces the history of music in film and discusses central theoretical questions concerning its narrative and psychological functions. He looks in depth at classics such as Howard Hawks’ The Big Sleep (1946) and Alfred Hitchcock’s North by Northwest (1959), as well as later international blockbusters and cult films including American Grafitti (1973), Star Wars (1977) and Blade Runner (1982). These case studies explore the role of music in the history of film, and also show how other films can be discussed in relationship to their music.

    Film Music offers a much-needed overview of how music functions in film and serves as a fascinating, accessible introduction to the analysis of film music. The book will serve as an important text for students of film, music and cultural disciplines, as well as the general reader with an interest in film and popular music.
     

fotohist

 

Peter Larsen og Sigrid Lien: Norsk fotohistorie. Frå daguerreotypi til digitalisering, Oslo: Det norske Samlaget, 2007

  • Nominert til Brageprisen 2007. Juryens begrunnelse:

    «De to forfatterne, med faglig ståsted i medievitenskap og kunsthistorie, har gjort en pionerinnsats og leverer den første samlende framstillingen av norsk fotografis og norske fotografers historie. Boka er ambisiøs og syntetiserer et svært rikholdig og uensartet materiale. Forfatterne lykkes til fulle med sine intensjoner om å skrive en systematisk og svært godt kildebelagt lærebok. Men samtidig har boka kvaliteter som gjør den aktuell for et flertall andre målgrupper innen lokalhistorie, presse, reklame og foto. Illustrasjonene er presise og informative og framstillingen er oversiktlig, presis og interessevekkende.»

     
 
Peter Larsen: Filmmusikk. Historie, analyse, teori, Oslo: Universitetsforlaget, 2005
  • «Larsens gjennomreflekterte og gjennomarbeidede fremstilling ... åpner øyne og ører og gjør dermed filmopplevelsen enda rikere.» (Per Haddal, Aftenposten, 3. marts 2005)
  • «Boken er av høy kvalitet, og det er gledelig at dette området nå finnes dekket på norsk. Pensumplanleggere både innen medie- og musikkfag ved universiteter og høyskoler burde kjenne sin besøkelsestid.» (Kyrre Tromm Lindvig, Prosa nr. 4, 2005)
  • «Her har vi fått en utmerket lærebok for både musikk- og filmvitere, som med sitt tverrfaglige perspektiv vil være selv­skreven på pensumlistene i alle fag hvor man ønsker å studere musikkens meningsskapende funksjon i film.» (Tore Helseth, Norsk medietidsskrift, nr. 3, 2005)
   
 
Peter Larsen: Album. Fotografiske motiver, Oslo: Spartacus, 2004.
  • «Album. Fotografiske motiver er den mest innsiktsfulle og velskrevne boken om grunnleggende fototeoretiske problem studenter og forskere i dag tilbys på et nordisk språk.» (Terje Borgersen, Norsk Medietidsskrift, nr. 4, 2004)
  • «Det er en akademisk-analytisk bog men sproget er læservenligt, indsigterne godt formidlet, og Larsen styrer os behændigt og næsten umærkeligt gennem brug af al mulig teori fra Lacan og Foucault til diverse filmanalyseredskaber. Hans fortolkning af Walker Evans' billedsekvenser er fremragende, ligesom hans Paul Strand-fortolkning er øjeåbnende.» (Mette Sandbye, Weekendavisen, 20-26. maj 2005)
   
  Peter Larsen og Jostein Gripsrud (red.) Questions of Rhetoric. Literary Studies, Rhetoric - Knowledge - Mediation. Working Papers, 4/99 Bergen: Universitetet i Bergen, 2000.
   
 
Peter Larsen og Liv Hausken (red.) Medievitenskap I-4, Bergen: Fagbokforlaget , 1999.
   
  Ole Munk, Ruth v. Sperling, Peter Larsen et al. Evaluering af de videregående medie- og kommunikationsuddannelser, København: Evalueringscenteret, 1996
   
 
Martin Eide, Jostein Gripsrud, Anders Johansen og Peter Larsen 52 Plukk Opp!, Oslo: LNU/Cappelen, 1991
   
  Jostein Gripsrud, Anders Johansen og Peter Larsen (red.): Filmhistorie fjernsynshistorie: perspektiver metoder kilder, Levende Bilder i Norge, KULT 5, 1991
   
 
Peter Larsen: Det Private Øje. Et essay om Billeder og Blikke, København: Akademisk Forlag , 1991.
   
  Peter Larsen (red.): Imports/Exports: International Flow of Television Fiction, Reports and Papers on Mass Communication, 104 Paris: UNESCO, 1990
   
 

Peter Larsen: Tidens Tegn, København: Akademisk Forlag, 1989.
  • "Ønsker man at kigge vort liv og vort samfund i sømmene eller vrangsiden af det på en ætsende og underholdende led, så er denne bog sagen. Poul Henningsen kan gå hjem og lægge sig!" (Per Højholt i Jyllandsposten)

   
  Michael Bruun Andersen og Peter Larsen: Film og Samfund, Skriftrække for Institut for Film, TV og Kommunikation, København: Københavns Universitet, 1989.
   
 
Michael Bruun Andersen m.fl.: Dansk Litteraturhistorie. Velfærdsstat og kulturkritik, København: Gyldendal , 1985
   
 
Bent Fausing og Peter Larsen: Billeder: Analyse og historie, København: Dansklærerforeningen , 1982
   
  Peter Larsen: Om perspektivsystemet: et socialpsykologisk forsøg, Kultur og Samfund. Tekster fra Institut VI, Roskilde Universitetscenter, Roskilde: RUC, 1980
   
 
Bent Fausing og Peter Larsen: (red.) Visuel Kommunikation I-II, København: Medusa , 1980
   

 

Michael Bruun Andersen m.fl. (red.): Filmanalyser: Historien i filmen, København: Røde Hane, 1974.

  • "En antologi med analyser af 24 film fra USA og Vesteuropa. Til grund for analyserne lægges ikke filmkritikkens historie men realhistorien. Det interessante ved en given film i dette perspektiv er ikke, hvem der er instruktør, hvilken filmhistorisk retning han repræsenterer osv. ­men hvilken socialhistorisk sammenhæng filmen er blevet til i. Der er ikke tale om en ideologikritik, der ud fra et givent standpunkt erklærer sin afstandtagen til en given film. Det interessante er ikke blot at film opviser mystificerede bevidsthedsformer, men også (og især) hvilke betingelsessammenhæng, der har skabt disse former. Filmen kan herved blive en kilde til forståelse af de realiteter, vi lever i og kan forandre" (Forfatternes presentasjon av boken).

     
  Peter Larsen: En narratologisk analyse af Ludvig Holbergs ungdomskomedier [hovedoppgave], København: Københavns Universitet, 1972.

 

Oppdatert: 22.05.2021